next up previous contents
Volgende: De vorm van email Omhoog: De doelgroep Vorige: Opt-out marketing   Inhoudsopgave

Opt-in marketing

Bij opt-in marketing worden alleen mensen aangeschreven die zich hebben opgegeven. Het is dan ook geschikt voor 'contacting', het onderhouden van contacten met klanten. Groot voordeel van opt-in is dat de mailing meer succes zal hebben (de ontvanger heeft al aangegeven geïnteresseerd te zijn). Ook hoeven de adressen niet op Internet gezocht te worden en zullen geen klachten over 'spamming' binnenkomen. Mensen kunnen op een aantal manieren overgehaald worden om zich op te geven voor direct mail. Het belangrijkste is natuurlijk de 'content', de inhoud van de mail. De lezer moet in enige mate geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de post. In de eerste plaats zijn dat bijvoorbeeld klanten die een produkt hebben gekocht, en over de ontwikkelingen op de hoogte gehouden willen worden. Voor mailings waarbij het onderwerp alleen niet voldoende mensen trekt, kunnen lokkertjes worden aangeboden. Hierbij valt te denken aan toegang tot gebieden met een speciale content op een site, bijvoorbeeld een screensaver. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst de lezer betaald gaat worden voor het lezen van direct mail. Zo'n betaling kan bijvoorbeeld via deelname aan een spaarsysteem zoals air miles. Nadeel van zulke systemen is dat de motivatie van mensen om direct mail te lezen niet gebonden is aan het onderwerp van de mail. De tekst moet de lezer alsnog overtuigen. Maar in ieder geval is de eerste hindernis, het laten lezen van de mail, genomen. Uit marktonderzoek blijkt dat de effectiefste vorm van prospecting 'opt-in' marketing is. Bij opt-in marketing wordt een mailing alleen gestuurd naar mensen die aangeven dat ze post over een bepaald onderwerp willen ontvangen. Marktonderzoek toont aan dat 'opt-in' hoger gewaardeerd wordt door klanten. Die waardering komt terug in de attitude t.o.v. van de verzender van de mail (het bedrijf) en in de response rate. Uit onderzoek (van Dijck, 1997) blijkt dat een mailing naar opt-in adressen een gemiddelde respons van 12% haalt. Opt-out mailen scoorde zo'n 3%, maar hetzelfde aantal mensen reageerde negatief op de post. Opt-out marketing heeft het meeste succes als de verzender kan vermoeden dat de ontvangers van de mail in het produkt geïnteresseerd zijn. Hij moet hier bij het verzamelen van adressen rekening houden. Massaal, ongericht versturen van mail (spammen) is alleen aan te raden als het imago van het bedrijf niet van belang is én als er voldoende maatregelen genomen zijn om de identiteit van de afzender te verbergen. Zelfs dan is te vaak spammen af te raden.
next up previous contents
Volgende: De vorm van email Omhoog: De doelgroep Vorige: Opt-out marketing   Inhoudsopgave

1999-06-13