next up previous contents
Volgende: Versturen van post Omhoog: Toepassing van email: elektronische Vorige: Opt-in marketing   Inhoudsopgave

De vorm van email

De computers waarop email werd ontwikkeld waren in feite niet meer dan een toetsenbord en een beeldschermpje. Dat beeldscherm kon alleen maar letters in één lettertype op het scherm zetten. De schrijver van de eerste emailboodschap had dan ook bijzonder weinig middelen tot zijn beschikking om zijn mail er grafisch aantrekkelijk te laten uitzien. De enige mogelijkheid om afbeeldingen in email op te nemen was door het met standaard leestekens te tekenen. Met zulke ASCII-art (genoemd naar de lijst waarin alle toegestane tekens staan) kon een tekst maar heel beperkt 'aangekleed' worden. Naarmate er krachtigere computers en betere monitoren werden ontwikkeld werden de mogelijkheden voor tekstopmaak ook groter. Lettertypes in alle soorten en maten, vette tekst, schuine tekst, onderstreepte tekst, alles werd mogelijk. Natuurlijk moesten ook die teksten via email verstuurd kunnen worden. Daarvoor zijn de MIME 'attachments' (bijvoegsels) ontworpen. Opgemaakte teksten worden aan een mailtje gehangen, op dezelfde manier als programma's, afbeeldingen of geluidsbestanden. De ontvanger van zo'n mail krijgt automatisch de attachment op het scherm. Met MIME zijn de opmaakmogelijkheden van email oneindig geworden. In vergelijking met de papieren post heeft email als voordeel dat het multimediaal is. De overtuigingskracht van de boodschap wordt groter door het opnemen van geluid, afbeeldingen en zelfs video in de mail. Er zijn een aantal systemen op de markt waarmee multimedia mail kan worden verzonden. De meeste maken gebruik van MIME en standaard mailprogramma's om multimedia brieven of folders te verspreiden. Een voorbeeld van zo'n programma is DigiFlyer, van DigiFlyer Europe. Een DigiFlyer is een multimediale folders die gemakkelijk via email verstuurd kan worden. Daarnaast zijn er nog andere programma's die het versturen van (multimedia) post zelfs voor de grootste 'newbie' (een Internetleek) begrijpelijk maken. Het al eerder genoemde HTML-mail zal steeds belangrijker worden. Bij ontvangst van HTML-mail wordt automatisch de webbrowser (op dit moment alleen Netscape) opgestart. De volledige mogelijkheden van HTML en aanverwanten (bijvoorbeeld Java of Shockwave) staan de vormgever van de boodschap ter beschikking. De lijn tussen email en het web wordt zo steeds dunner. Het wordt steeds gemakkelijker om de lezer van email naar een website te trekken. Een kanttekening bij het sturen van multimedia post is dat een deel van de gebruikers van Internet zulke post nog niet kan ontvangen. Het is daarom aan te raden altijd een 'platte' tekst mee te sturen, voor het geval dat de geavanceerde versie niet gelezen kan worden. Email is langzamerhand een medium geworden dat een aantal unieke vormgevingsmogelijkheden biedt. Een schrijver kan zijn boodschap in een aantrekkelijk multimediaal jasje steken.
next up previous contents
Volgende: Versturen van post Omhoog: Toepassing van email: elektronische Vorige: Opt-in marketing   Inhoudsopgave

1999-06-13