next up previous contents
Volgende: Email van computer tot Omhoog: De stand van zaken Vorige: Email van mens tot   Inhoudsopgave

Email van computer tot mens

De technologie die het Internet drastisch van aanzien gaat veranderen is het 'pushen' van informatie. De normale gang van zaken is dat een gebruiker zelf op Internet de informatie zoekt waarin hij geïnteresseerd is. Door de steeds toenemende hoeveelheid informatie op het Net is dit steeds moeilijker geworden. Managers van bedrijven beseffen dat er in waardevolle informatie op het Internet te vinden is, maar ze weten niet waar ze moeten zoeken. Met de push-technologie hoeft de gebruiker alleen maar aan te geven in welke onderwerpen hij geïnteresseerd is. Als hij die informatie één keer heeft ingevuld, krijgt hij automatisch (zonder daar iedere keer expliciet om te vragen) relevant nieuws thuisgestuurd. Systemen als PointCast, WorldFlash en Netscape InBox maken het mogelijk om iedere dag, ieder uur (of desnoods doorlopend) een gepersonaliseerde krant bij de gebruiker thuis op het scherm te zetten. Internet kan gebruikt worden als een televisie, waarop alleen maar programma's uitgezonden worden die de kijker leuk vindt. Hij heeft ze immers zelf uitgezocht. Van een actief medium verandert email hierdoor in een passief medium, een trend die adverteerders graag zien. Het wordt zo veel gemakkelijker om een zeer specifieke doelgroep te bereiken. Pushtechnologie verschilt van andere email door het gebruik van andere technologieën. Op dit moment worden er afspraken gemaakt over de normen waaraan push-toepassingen moeten voldoen. Het zou kunnen zijn dat nieuws niet meer via emailkanalen verstuurd wordt, maar dat er aparte afspraken over gemaakt worden. Zo kunnen aparte kanalen, vergelijkbaar met televisie, opgezet worden. De lezer kan zelf beslissen welke kanalen hij wil ontvangen. Pushtechnologie zou, als deze ontwikkeling zich doorzet, de opvolger van email kunnen worden.
next up previous contents
Volgende: Email van computer tot Omhoog: De stand van zaken Vorige: Email van mens tot   Inhoudsopgave

1999-06-13