next up previous contents
Volgende: Email van computer tot Omhoog: De stand van zaken Vorige: Particulieren   Inhoudsopgave

Email van mens tot computer

Het afhandelen van email wordt in toenemende mate geautomatiseerd. Er zijn vele systemen beschikbaar waarmee automatisch op email gereageerd kan worden. Zo'n reactie kan simpelweg het doorsturen van de email inhouden naar andere geïnteresseerden, zoals bij een mailinglist. Door gebruik te maken van gespecialiseerde software als LISTserv of Majordomo kan eenvoudig een lijst met emailadressen bijgehouden worden. Eventueel kunnen een aantal emails bij elkaar in een lijst (digest) gezet worden, zodat een aantal boodschappen in één email verzonden kunnen worden. Naast het simpelweg doorsturen van email kan er ook door een systeem op gereageerd worden. Door het installeren van een 'mailbot' kan, afhankelijk van het onderwerp van de mail, een brief teruggestuurd worden. Zo kan bv. meer informatie over een produkt aan een toekomstige klant gestuurd worden. Dat is voor bedrijven een interessante mogelijkheid. De (toekomstige) klant geeft zelf aan dat hij meer informatie over een produkt wil. Niet alleen kan de informatie goedkoop toegestuurd worden, ook het emailadres kan voor toekomstig gebruik opgeslagen worden. En dat alles zonder tussenkomst van een mens. Door gebruik te maken van auto-responders kan een bedrijf geld voor folders en personeel uitsparen, terwijl er tegelijkertijd een database met emailadressen van geïnteresseerden wordt opgebouwd. Op dit moment zijn de meeste autorespondersystemen echter nog gevoelig voor misbruik.
next up previous contents
Volgende: Email van computer tot Omhoog: De stand van zaken Vorige: Particulieren   Inhoudsopgave

1999-06-13