next up previous contents
Volgende: Over dit dokument ... Omhoog: Email en direct marketing: Vorige: Voordelen email voor direct   Inhoudsopgave

Conclusie

Email is een jong communicatiemedium dat nieuwe mogelijkheden biedt voor de marketing van producten. Ontstaan uit de academische wereld en de kantooromgeving wordt het steeds meer ingezet als reclamemedium. Email zal zich ontwikkelen tot een volwaardige communicatiemedium, net zo wijdverspreid als de televisie of de telefoon. Het is een amalgaam van zowat elke moderne communicatievorm, van de telex tot en met de televisie. Electronische post zal een integraal onderdeel worden van het werken met een computer en met het Internet. Een belangrijk aandachtspunt bij de verdere ontwikkeling is de veiligheid van de communicatie via email. Email is een ideaal medium voor direct marketing. Het is extreem goedkoop, kan gemakkelijk in grote hoeveelheden worden verzonden en kan in hoge mate gepersonaliseerd worden. De belangrijkste factor waarmee bij de versturing van direct email rekening gehouden moet worden is de doelgroep. Het vinden van emailadressen is op zich niet moeilijk. Het vinden van de goede adressen waarmee een hoge respons behaald kan worden is echter een kunst apart. Met enige moeite kunnen mensen overgehaald worden om zich vrijwillig voor een mailing op te geven. Adressen die op zo'n manier vergaard zijn (via de opt-in methode) zullen een hogere respons geven dan adressen van mensen die niet om de informatie gevraagd hebben (opt-out adressen). Belangrijk is in elk geval dat de ontvangers van de boodschap interesse hebben in het onderwerp. Dit verzekert de verzender ervan dat de boodschap in elk geval gelezen wordt. Daarna moet de combinatie van een goed vormgegeven, goed geschreven email en het onderwerp van de boodschap de lezer overtuigen van het product. Voor de vormgeving van de boodschap biedt email veel nieuwe mogelijkheden. Naast tekst in alle mogelijke opmaak kunnen ook afbeeldingen, geluidsfragmenten en videobeelden in de mail worden opgenomen. Deze zogenaamde multimedia mail kan ook links bevatten naar delen van het Internet, zoals websites. De integratie van email en het WWW is nog beter te zien bij HTML-mail. Bij HTML-mail valt het onderscheid tussen browser en emailpakket weg. De laatste mogelijkheid voor het gebruik van email bij de marketing van producten is bij de follow-up. De (potentiële) klant kan gemakkelijk, goedkoop en vaak geheel automatisch meer informatie toegestuurd worden. Ook het bestellen en afrekenen van artikelen kan in toenemende mate veilig met email gedaan worden. Met de komst van email is een precieze, makkelijke en goedkope direct mailing mogelijk geworden. Zulke direct email is een effectieve, low-cost marketingstrategie.
next up previous contents
Volgende: Over dit dokument ... Omhoog: Email en direct marketing: Vorige: Voordelen email voor direct   Inhoudsopgave

1999-06-13