next up previous contents
Volgende: De doelgroep Omhoog: Toepassing van email: elektronische Vorige: Toepassing van email: elektronische   Inhoudsopgave

Het doel van de mailing

Een direct mailing kan twee doelen hebben. Ten eerste het aantrekken van nieuwe klanten, ook wel prospecting genoemd. Bij prospecting wordt vaak een vooraankondiging, gevolgd door een hoofdmailing verstuurd. De informatie in de vooraankondiging maakt de prospect nieuwsgierig naar het bedrijf of produkt. De hoofdmailing geeft meer informatie en zet de lezer aan tot actie. Die actie kan het direct aanschaffen van het produkt zijn, of het opvragen van meer informatie. Een tweede doel van direct mailing kan het contact onderhouden met klanten zijn, contacting in marketingtermen. Een follow-up of een after-salesmailing houdt de klant op de hoogte na aankoop van een produkt. Ook een kruising tussen de twee is mogelijk. Met een cross salesmailing kunnen bestaande klanten kennis maken met andere produkten van hetzelfde bedrijf. De catalog-sales mailing is een opsomming van alle produkten of diensten van een bedrijf. Het 'contacten' van klanten is niet alleen gericht op directe verkoop. Met een housemagazine worden geïnteresseerden in het bedrijf op de hoogte gehouden. Voor beide doelen is email een geschikt medium.
next up previous contents
Volgende: De doelgroep Omhoog: Toepassing van email: elektronische Vorige: Toepassing van email: elektronische   Inhoudsopgave

1999-06-13